onsdag 6. mai 2015

Van Hiele

Ekteparet Dina og Pierre Van Hiele var mattenerder av dimensjoner (dvs matematikklærere i nederland på 1950-tallet) og kom med flere teorier om barns geometriforståelse.

Kanskje viktigst var van Hiele-modellen:

  1. Visualisering/gjenkjennelse
  2. Analyse
  3. Abstraksjon og uformell deduksjon/logisk ordning
  4. Deduksjon
  5. Stringens 

Min mening her: 
Viktigst av alt er hvordan lede elever fra et nivå til et annet. Da har van Hiele følgende tips:
  • Informasjon
  • Veiledet orientering
  • Tydeliggjøring
  • Fri orientering
  • Integrering
kilde + QED5-10 s446-452

her kan mye utledes og kritiseres, men jeg syns dette er spennende og personlig utfordrende å lese om. Jeg skjønner at jeg må opp fra 3. til minst 4. nivå i flere emner selv før jeg kan være lærer i ungdomsskolen :p