tirsdag 3. juni 2014

Gardiner på soverom

Nå er det lenge siden jeg har delt fra huset mitt! og jeg som nesten skrev for mye om det en stund. Det har skjedd ganske mye på den fronten, jeg har tatt bilder og tenkt ut tekst, men ikke skrevet ennå. Så i dag skal jeg endelig får dele et glimt med dere! Wihi!




Soverommet vårt har en litt rar plassering av vinduer. et vanlig og et lavt ved siden av hverandre, for da er det omvendt symetrisk med leiligheten under, ehh, bare derfor. Innenfra så er det sånn at jeg syns det der.. umm... dødsteit? Jaja. Vi hadde et gardin på det store vinduet en stund siden det var en gardinstang der fra før. Utover det har det ikke vært gjort noe på tre år.  hehe jo jeg knakk det ene gardinstangholderen, men det er jo ikke så synlig..



 Så da fikke jeg endelig testet teorien min:
Rommet kan bli lysere og større med gardinene hengt høyt og bredt








 Og skjekk denne fine illustrasjonen jeg fant av to like vinduer med forskjellige gardinløsninger:
Denne bloggen har flere eksempler også LINK
(våre vinduer er omtrent som disse, bare at det til venstre har kun de to nederste firkantene)


Jeg fant gardinstenger til 9,-, 9! kroner på IKEA, kjøpte to og fant en løsning så de deler den midterste holderen. Og lot være å sette på endestykket. Dessuten og viktigst av alt hang gardinene helt opp mot taket. Ca 4-5 cm fra taket, siden vi ikke har lister.


Her ser du hvordan det hadde blitt med den "gamle" plasseringen av gardinstanga mot ny:



Jeg fikk også tak i "for" til gardinene på IKEA, så sammen med Rullegardinet har vi nå mørke på soverommet også på morgenn. Her står sola rett på fra 5-tiden på det værste, så hele rommet lyses opp bigtime



Jeg er strålende fornøyd med resultatet:


Når vi trekker for er hele veggen dekket av gardin og det føles nesten teatralsk og dramatisk. Veldig forfriskende!

Siden gardinstanga går helt ut til veggen, kan jeg trekke gardinet fullstendig vekk fra vinduet på dagtid, og da blir det så lyst og fint!




Her er de orginale før og etterbildene:




Jeg har kjøpt maling til veggene og drømmer om en sengegavl, men siden disse gardinene kom opp i vår, har jeg vært så fornøyd at det ikke haster lenger ;)