torsdag 13. februar 2014

begynne å trene - sirivilstyle

Oh yess!  for å GARANTERT komme i mål til sommeren 2015 er tipset å starte nå. He he




Da jeg begynte med jogging i høst var en av mine må-se blogger og kunnskapskilder, bloggen til Siri Vilberg, Sirivil.no. Hun har skrevet om sin reise for å nå sitt mål : å løpe 10 km på under 40 minutter, og nå neste mål. Jeg brukte til sammenligning 2-3 timer på litt under 9 km forrige uke. Hun har skrevet noen gode innlegg om foreksempel:



Jeg er fan og leste nok de første innleggene hennes med beundring og fasinasjon, uten å noensinne tenke at vi kunne ha felles interesser. Hah! Der tok jeg feil. 

Bilde lånt fra sirivil.no



Da hun i desember la ut det innlegget jeg skal vise litt under her, var jeg helt med. Jeg skrev mail til Siri "kan jeg få kopiere absolutt alt og legge ut på min blogg?"  Jeg skrev at jeg skjønte hvis spørsmålet var litt bardust og litt om megselv. Jeg har jo begynt å skjønne det, men hun var med på å bekrefte det: jeg er flink. Hun skrev at hun ikke syns jeg var en slappfisk (mitt ord, rest av dårlig selvbilde). Jeg mener altså, det var ikke noen dyp lang mailkorraspondanse, men et spørsmål og et kort svar. Jeg ble likevel veldig glad. Jeg fikk svar, fra SiriVil! Yey :D Dessuten fikk jeg lov å legge ut hennes tekst og bilder. Det kommer nederst her og er 100% hennes.




Tilbake til tema. Hun skriver i innlegget *jeg digget* oppsummert: 
Siris tips for å begynne å trene:
  • Ikke hør på oss (treningsfolka)
  • Finn noe du syns er helt ok å gjøre (Tips: hva hadde du i gymtimene de gangene du ikke vurderte å skulke?)
  • Tjuvstart (grunnen til at jeg syns dette kan være nyttårsforsett for 2015, da har du goood tid ennå ;) #mildtsagt )
  • og et par til tips




Nyttårsforsett: begynne å trene

styrk7
Her er mine beste tips til deg som skal begynne å trene:
Ikke hør på oss
Og med oss mener jeg alle som mener noe om trening. Jeg mener det. Du kan godt slutte å lese her. Stikk og tren isteden. Det er så mye mas og fjas om intensitetssoner, proteinshaker og skumruller at selv jeg blir lei av det. Husk at du kan gjøre hva faen du vil. Du må ikke spise rett etter trening. Du må ikke ta planken. Du må ikke elske løping. Du må ikke trene styrketrening. Du må ikke trene kondisjon. Du må ikke gjøre en dritt. Du må bare finne ut av det sjæl.
DSCN2828
Finn noe du synes er helt ok å gjøre
Det kommer ikke til å være gøy når du er nybegynner. Det gjør bare ikke det. Det kommer til å være tungt, seigt og jævlig hver eneste gang. Vær forberedt på det. Kvinn deg opp. Klask deg selv i trynet. Litt vondt har aldri drept noen (bortsett fra noen pingler, men du er ikke en pingle, tro meg).
3f90e-dscn1940
Derfor må du finne en aktivitet som du synes er helt ok. Jeg anbefaler selvfølgelig at du prøver å løpe (pssst! Nybegynnertips her!). Du kan godt kalle det jogging, hvis det høres mindre skummelt ut. Uansett finnes det garantert en aktivitet du synes er mindre fæl enn andre. Sannsynligvis vet du allerede hvilken aktivitet det er.
Tips: Hva hadde du i gymtimene de gangene du ikke vurderte å skulke? Det må være lite komplisert, kreve lite utstyr og være noe du kan gjøre alene. Ellers vokser dørstokkmila.
velkommen2
Uansett hva som er din aktivitet, så er det lurt å gjøre den aktiviteten med jevne mellomrom i begynnelsen. Kanskje sånn to ganger i uka, for eksempel? Da øver du nok til at du blir bedre på det du gjør. Framgang er den beste motivasjonen fordi det gir mestringsfølelse. Den magiske mestringsfølelsen som er helt avgjørende for at du skal gidde å holde på i lengden.
Men jeg mener ikke at du må holde deg til kun én aktivitet, altså! Du må som sagt ingenting. Jeg mener bare at det er gøy å bli bedre til noe. Og for å bli bedre til noe, må man øve. Jeg blir for eksempel ikke så mye bedre på bodypump av å løpe, selv om løping er god trening.
608fc-skadefri
Tjuvstart
Ikke vent til mandag/1. januar/du får kjøpt nye sko/det slutter å snø/vinteren er over. Du kan godt sette deg en dato for full launch av Prosjekt trening, men det blir så mye lettere om du tjuvstarter litt.
Du trenger ikke smugtrene eller gå på ski eller noe annet ubehagelig. Gå raskt to ganger rundt Monolitthøyden i Frognerparken. Ta 20 tåhev i trappeoppgangen før du går inn døra. Finn fram hoppetauet og se hvor mange du klarer. Ta noen situps hver gang en dansk 16-åring sier at graviditeten var det beste som kunne skjedd henne. Nei, jeg snakker ikke om Den fordømte hverdagsmosjonen, jeg snakker om å tjuvstarte på treninga.
Problemet med å vente på den perfekte dagen for treningsstart, er at den aldri kommer. Du kommer til å være bakfull 1. januar. Du kommer til å hate livet ditt like mye på mandag. Du kommer fortsatt ikke til å ha lyst til å trene når det slutter å snø.Man må nemlig trene seg til lysten på å trene. Wow, det var et gullkorn. #runningquotes. Det er sant: du må ha trent en stund før du får lyst til å  trene.
Men det er jo en god nyhet! For det betyr at det faktisk finnes noe som heter treningsglede. Du trodde det bare var en myte fitnessbloggerne brukte for å rettferdiggjøre spiseforstyrrelsen sin, ikke sant? Men nei, den finnes. Det eneste du trenger å gjøre for å oppdage den, er å holde på lenge nok.
d477e-dscn2032
Museskritt og målsetninger
Ok, så begynner du å trene fordi du så det bildet av Fotballfrue. Samma for meg. Men jeg tør påstå at du gjør det enklere for deg selv om du klarer å finne no’ motivasjon som ikke utelukkende handler om hvordan du ser ut. Det varer rett og slett lenger. Men, altså, å begynne å trene for å ville se såkalt bedre ut, det er lov. Ikke la friluftsentusiastene og leirbålsbrennerne gi deg dårlig samvittighet for det.
Men uansett: Det er museskritt som gjelder. Bitte-, bitte-, bittesmå mål. Komme deg på treningssenteret og gå på ellipsa i ti minutter, for eksempel. Neste mål: å gjøre det igjen på torsdag. Så kan du selvfølgelig ha det massive gullmålet langt der framme. Å kunne løfte deg selv etter armene, gå på Store Skagastølstind (ikke gjør det, det er helt jævlig), veie 75 kilo eller løpe en mil. Men musesrkitt er den eneste skrittlengden du har. Skulle du slumpe til å ta et skikkelig sprang, er det bare oppsparte museskritt.
Museskritt er bra, for museskritt er trygt. Dessuten kan alle ta museskritt. Det er bare å sette den ene foten litt lenger fram enn den andre.
c24cf-dscn2008
Ting jeg ikke kan love deg skjer når du begynner å trene:
Bedre helse
Bedre liv
Mer penhet
Ryddigere leilighet
Mer lykke
Billigere månedskort
93f46-dscn2004
Ting jeg kan love deg skjer når du har trent en stund:
Du får dempa rastløsheten. Du veit den uutholdelige rastløsheten. Den som gjør det umulig å konsentrere seg om noe i mer enn tretti sekunder, den som gjør at du leter i kjøkkenskapene selv om du nettopp har spist, og ender med å knaske kakepynt, den som gjør det satans vanskelig å sitte stille en hel dag på jobb. Jeg sier ikke at den blir bort. Jeg sier bare at den blir litt mindre. Men det er det eneste jeg kan love.






Jeg knasker ikke kakepynt, men dette traff meg glimrende.  Jeg tror det avsnittet om museskritt gjorde at jeg ikke kan glemme innlegget. Museskritt er løsningen folkens! Lykke til med ditt helseprosjekt! 



Alle bilder i innlegget er fra Sirivil.no og originalteksten finner du HER