onsdag 8. januar 2014

Nytt år – min slagplan


By Naypong, published on 07 November 2013
Stock Photo - image ID: 100216025

Nå er det nye året i gang. Alle jeg kjenner er i gang med skole og jobb. Junior er tilbake i barnehagen og jeg skal være den beste versjonen av meg selv. Det er utrolig tøft å ikke ha en jobb, kollegaer og en klar oppgave hver dag. Jeg kjenner på at når jeg plutselig er ”aleine” hjemme igjen, må jeg grave dypt etter motivasjon og tiltakslyst. En spontanabort har også slitt på kreftene og motet. Det er en egen motivasjon å møte fine folk hver dag.








På nettet fant jeg en flott dame, psykologen Leslie Carr, hun skrev en bok som heter When change takes time”  jeg fikk ikke til å kjøpe boka, men har slukt det jeg har kunnet av intervjuer og  artikler av henne. Tekstene har hjulpet meg å akseptere at helseprosjektet mitt kommer til å ta tid, at det er normalt og sunt. Jeg er kanskje ikke 100%, men jeg er sunn og normal :)    Ahh så deilig <3 les gjerne hennes artikkel om nyttårsforsett!







Så da har jeg lært noe, jeg vil dessuten bruke det. Jeg skal ha en plan. Jeg kommer til å endre på den, det er naturlig. Jeg er meg og jeg er viktig likevel. Så da har vi den:








PLAN 2014, v1

  1. Bli sprekere, for å få overskudd
  2. Gjøre prosjekter i huset, få ting gjort
  3. Være hjelper hos svigerinna, nyttig og får selvtillit
  4. Søke studieplass


 Å se på disse gjør meg litt motløs og sliten. Det er ikke stas med disse. Jeg skulle selvfølgelig ønske jeg hadde en jobb og ikke navstøtte. Jeg skulle ønske jeg var full av energi og tiltak som de jeg ser på TV.  Men det er bakstreversk og funker ikke å tenke sånn. Kroppen og hodet skal trenes opp, og da må jeg ha tro på meg selv. Jeg skal få lov til å sakte men sikkert bli bedre!! -jeg kan ikke tro hvor langt jeg har kommet allerede :D og heldigvis har jeg fine folk rundt meg som ser der samme <3 



Detaljer:

  1. Bli sprekere, for å få overskudd

Husker du at jeg begynte å jogge? Jeg blogget om joggemirakelet i oktober. 


Det er faktisk helt greit å løpe og jogge når man først kommer over kneika (også kjent som dørkarmen eller dørstokkmila). Dessuten ser dørstokken mindre ut for hver gang, minus noen ganger som kalles tilbakeslag og nedturer, - det kommer også. 

Det hjelper med skikkelig utstyr. jeg hadde noen passe gode sko. I går prøvde jeg ut noen nye løpesko og fløy gjennom nabolaget, juhu! dessuten kjøpte jeg en bukse som er (sexysexy) løpetights på hele bortsett fra lårene, der er det regntrekk. Hehey! Så har jeg en knall lakserosa jakke jeg fikk gratis for 8-9 år siden med et prøveabonnement på et treningsblad jeg ikke leste... aiai. 

Hjelper med skikkelig utstyr, men samtidig er det viktigste å komme seg ut. Elsker uttrykket en venninne fra videregående hadde om svømming: "det hjelper ikke å skylde på badebuksa". :D Om et par år har sikkert jeg og en skikkelig teknisk pustende løpejakke, men det viktigste er at jeg er igang. Uten tvil. 


Dessuten går det fremover. Jeg er nå på uke 3 på KK-mila opptreningen. Dvs går i 3 minutter, så løper i 4, fire ganger. så går jeg hjem. det er en god trøst i å ha en litt pesende hund med. da kan jeg innbille meg at folk tenker at alle lydene kommer fra han. det er dessuten en sånn hunderase som kan ha pusteproblemer pgs slapp gane. Nå er ikke min utgave sånn, men da vet ikke de jeg løper forbi at lyden er minst 70% fra meg. Hundeplageren. Ha ha 


Hvorfor?
Den eneste motivasjonen for treningen min, er økt livsglede og overskudd. Jeg kjenner at kondisjon gir meg mer energi til å være mer av meg. Jeg orker mer gøye ting etter de kjedelige oppgavene er ferdige. Det er verdt hjertet i halsen, blodsmak i munnen og rare blikk fra naboen når jeg peser forbi.


Planen er å fortsette å strekke meg. Og å følge KK-mila sin plan. Jeg tror jeg er blitt litt glad i hun treningseksperten Ina fra KK, for dette opplegget funker for meg! bare bytter ut uker med månender+litt. Jeg øker tempo og går til neste uke i planen når jeg føler at det er på tide. Når jeg løper hele opplegget og kjenner at jeg har litt mer å gi. Når jeg kjenner at det er godt å løpe noen ekstra minutter etter opplegget. Jeg er så stolt! Jeg skal begynne på uke 4 på torsdag. Jeg løp uke 3 i går og kjente at det blir gøy å øke! Da er verden ny for meg. Overskudd<3<3<3




2. Gjøre prosjekter i huset

Når vi flyttet inn her vi bor nå, var det et par ting vi absolutt ikke likte. At trappa i den mørke gangen var beiset helt mørk. Det passer ikke inn noe sted og får alt til å se dystert ut. Den var vi enige om at måtte males. 3 år senere har vi ikke løftet en finger. Som så mange andre...

Bilde tatt mai2013 da det far fryktelig ryddig under trappa. Bildet er strengt tatt av hullet under trappa, der akvarien 1&2 står.. Fargen på trappa er ganske greit gjenngitt, men ikke hvor mørkt det føles i forhøld til resten av hjemmet. Parketten er også på vil-fikse-lista, men langt nede ennå.  LINK TIL INNLEGGET


Nå er planen min at jeg skal bruke våren på å fikse trappa. Siden min mann er opptatt må jeg gjøre prosjektet helt solo. Han er i sin egen verden i hodet, jeg tuller ikke.. Disse oppgavene må dele i tusen biter og gjøres i babyskritt:

  • rydde trappa
  • pusse ned alle trinn
  • velge maling
  • stenge igjen åpne trinn
  • finne materiale til å stenge igjen trinnene med
  • skaffe nødvendig utstyr: maling, plank, grunning, sag, pensler, sparkel
  • Pusse ned gelenderet
  • Grunne gelenderet
  • Male gelenderet
  • Grunne alle trappetrinn
  • Male alle trappetrinn

Mitt mål er å bli ferdig med prosjekt Trapp til sommeren, dvs innen midten av juni! Da må jeg begynne nå å fordele ut oppgavene på dagene og komme igang.

Hvis jeg blir ferdig, prosjektet og helsa klaffer skal kjøkkenet males. Kjøkkenbenken oppdateres. Det var også noe vi ikke likte med stedet vårt. Heldigvis er det fortsatt sånn at det er helt andre ting enn interiør som er viktig for oss. Jeg er heldig som kan ha fokus på at vi skal ha en god hverdag og gode relasjoner heller enn "perfekt" fremtreden. det erke noe verdt i lengden ;) Klart jeg har våte drømmer om å få fikset alle prosjektene rundt i huset, men en ting omgangen og babyskritt, i skilpaddefart, vil også få meg dit ;)




3.Være hjelper hos svigerinna, - nyttig og får selvtillit

Jeg har allerede delt litt derfra, men kan kaskje dele litt mer etter hvert ;) Til nå har jeg hjulpet med enkle ting som klesvask, barnevakt og henting. I tillegg har jeg fått hjelpe de å innrede vaskerommet, fikse i hagen og et tenåringsrom. Det luftet jeg jo her, men på grunn av ting i jula, stoppet det prosjektet litt opp. - dessuten er senga og klesskapet på plass, og tenåringen er bare sååååå glad for å ha sin egen plass, at det har ikke hastet med resten. Gleder meg til å dele fremgangen!!!


Hagen, jeg blir helt månebetotten av disse skjønnhetene, he he, haka på knærne, de er nydelige! Gleder meg til mai allerede. I år skal vi plante vårløk! (Bare så du vet det leser#1av20/svigerinna mi)




I tillegg skal jeg hjelpe de å fikse opp stua, loftsstua, voksensoverommet og et legekontor. Oi oi! Heldigvis har de det ikke travelt og andre prioriteringer, så disse prosjektene skal gjøres over de neste årene. Bortsett fra voksensoverommet og en hylle på legekontoret. det skal på plass i vår. 


Jeg er så takknemmlig for å få hjelpe og være nyttig hos de. De er også utrolig flinke til å si takk. da er det jo gøy gøy :D



4. Søke studieplass - FREMGANG!

Mitt håp er å komme tilbake i 100% form og kunne jobbe 100%. Min første jobb er å være student i 3 år til, før jeg blir lærer i realfag!! Kan du tenke det noe så kjpt og så blir jeg helt gira av glede. Jeg elsker og blir høy på livet av å være vikarlærer, så håper jeg kan gjøre forskjell for de fortvilte ungdommene.  Siden jeg ikke vet om jeg blir helt frisk, er planen å søke, og så å se an i august formen. En del av meg lengter enormt etter å komme igang igjen, mens en annen har fullstendig panikk for å misslykkes hvis jeg tvinger meg til å prøve. Derfor må jeg være helt ærlig med meg selv. Jeg skal gjøre alt jeg kan for å holde bedringskurven, og så ved semesterstart skal jeg være beinhard på om jeg er klar eller ikke. Jeg gleder meg sånn. 


Studietid er hardt arbeid og kjekt om man velger riktig fag
vil ha smiley her men syns jeg har for mange allerede så blekkeno


Går det ikke å være 100% student, håper jeg at jeg kan være vikarlærer et sted. Det tror jeg at hadde vært helt supert! -for meg altså ;)







Da er planen klar! Jeg gleder meg til må ta noen oppdateringer iløpet av året, for å skjekke fremgangen og justere målene. Denne teksten ble dessuten så hinsides lang, at hvis noen leser hele denne blir jeg ganske så overrasket jeg har nemlig så fryktelig mange lesere her  menneh..   ha ha :D Det føles godt å ha mål og det er kun meg selv jeg må stå til ansvar for for målene mine :) sånn cirka.


Har du nyttårsforsett? mitt burde kanskje vært å skrive kortere?