onsdag 4. desember 2013

Julekalender2013

I år slår vi til med samme kalender som de siste 5 årene. Jeg syns det er kjempekoselig.






Første gangen vi brukte den med junior var 6 måneder og innholdet var omtrent som nå. Årets nye tilskudd er 1.desemberfulgen. Siden han ikke husket det de første tre årene, og bare er 5 år i år, er kalenderen kun et vagt minne. Jeg derimot, kooser meg med egne tradisjoner og kos, så tilogmed meg med juleskrekk, nyter juletiden <3



I slutten av november henter vi frem vårt 2.hand plastjuletre. 1.desember har vi lys og stjerne på plass. Hver dag finner vi en ny pynt til juletreet i kalenderen. I tillegg har småtten med seg hjem mye gøy fra barnehagen og er kreativ hjemme. De tingene får da masse oppmerksomhet på treet og hver lille ting blir satt pris på. For meg er det en liten dose sjelefred at vi tar oss god tid til hver eneste lille ting, som er håndplukket og velvalgt for akkurat oss. :)



Kalenderen er en rød flanellsak som henger på en dør i gangen. I lommene stikker det opp små hint om hva som venter. Jeg fniste meg gjennom forberedelsene. Særlig rudolfs øyne som sjegler over kanter og den rosa, glitternissens føtter gjør meg ekstra glad. Sannsynligheten for at noen små troll kommer til å kikke i lommene før tiden er stor. I grunn unner jeg de den spenningen om de tør, for de gir hvertfall inntrykk av å være samvittighetsfulle. Hehe



En annen pynt som gjør meg glad, og stolt en denne skjeive stjerna, jeg lagde med junior som hjelper forrige jul.  Helt perfekt uperfekt, eller noe sånn:
rødt stoff, synål, hvit tråd, saks, vatt og jutestreng, dette kan du også klare!



Siden vi har en fryktelig heldig unge, har han også fått en hobbykalender! Den er kjøpt fra Panduro sin nettbutikk. (den er svindyr, men for de som syns399,- er ok å bruke, er den i grunn verdt hver krone, særlig hvis barnet liker å skape ting. Der har vi to praktsøskenbarneksemplarer å vise til) Hver dag er det et nytt, lite prosjekt og det er stor stas å åpne og lage dagens ting. Her er et glimt av produksjonen til nå (han har bare gjort 3):
Snømannispinnejuletrepynt, ministjerneboks med diamanter, boksen kalenderen kom i fra Panduro og julestjerner av plastperler (en lagd av Jr. og en av moi)



Har du julekalender som er mer en papp plast og 10-kronerssjokolade? Har du tradisjoner du har lagd selv? Ohhg har du tips for å gjøre julen god?