mandag 2. desember 2013

Gutterom for 15åringen

I dag er deler jeg en av tingene jeg plundrer med, så dere kan se. I høst har jeg gjort noen oppdrag som hemmelig kunde, det er ganske tidkrevende i forhold til betaling, men jeg klarer ikke bare sitte og se på tiden gå. Det er dessuten kjedelig at jeg ikke kan dele fra oppdragene, for det er jo så gøy! Litt som å spille teater, litt som å lure snille hardtarbeidende folk. Heldigvis har jeg kunnet gi mange bra tilbakemeldinger. Det er spennende å få tillit til å gjøre oppdrag for andre. Kjempemoro og litt skummelt. Heldigvis vet jeg at det blir satt pris på! Moro er det òg, hør nå:



Jeg er veldig heldig: Jeg er tante til en gutt på 15 år :)

Nå har behovene hans vokst ut av køyesengen han deler med 8åringen. 
Han er utrolig tålmodig og omtenksom, men har ofte gått til sengs med først å fjerne 5åringens lekepiknik og barbiedukker fra sengen sin. - det er påtide med en oppgradering. I noen år nå, skal han få ha filmrommet til sitt rom. Familien har til nå valgt å ha et guttesoverom og et skikkelig filmrom, istedenfor to gutterom til hver sin gutt. 
Det er ikke lett når filmrommet fyller flere behov familien har. Så utfordrngen er at filmrommet fortsatt må fungere som spillerom for playstation og korpsinstrumenter, samtidig som vi skal gi tenåringen litt velfortjent privatliv.


Utgangsrommet er en prosjektor med lerret, en svart skinnsofa og hyller med DVDer. Designinspirasjonen er svart/hvitt newyork skyline, kanskje fargepaletten fra dette ikeabildet:
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10231627/
så er det sånn at vi trenger å oppgradere rommet med noen nøkkelmøbler for å få plassen til å fungere. Seng, klesoppbevaring og et nattbordalternativ, evt hyller til div, bøker og #whatnot #15år .. ;)


Frem til jeg får tatt eksakte mål er alle møbler kun forslag. Og jeg har kommet frem til disse møblene etter å ha trålt gjennom Bolia, Living, Bohus, Skeidar, IKEA, Finn.no og Fagmøbler. endte med å finne det meste hos IKEA og de leverer på døra så da bør det bli bra ;) Har du andre gode innspill til tenårings/filmbulen så er det strålende! DEL DEL** :D

Skap: smal variant=44cm ut fra veggen, svart eller hvit stamme, blanke svarte skyvedører. 150cm bred. PAX garderobe med innhold (ca 5000,- avrundet kraftig oppover)
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S39930855/#/S39930855
Seng: På IKEA har de en ganske ny variant som heter FLAXA, den finnes i en "lav" variant med to svarte skuffer under #1, og en høy variant med en sengeskuff #2. I tillegg har den en veldig praktisk nattbord/oppbevaringsdel til. Bildene her av de to variantene er stjålet med googlesøk:

#1


#2




Valget mellom de to må gjøres av 15åringen eller jeg skal hvertfall spørre hva han syns.
#1 Argumentet for den med skuffer er ekstra oppbevaring.
#2 Argumentet for den med sengeskuff er: da kan den øverste delen brukes som sofa, med det det innebærer av smuler og bruk. Den kan også brukes ved venneovernatting eller lignende. Mens nededelen kan brukes til hverdagssoving og være "ren-sone".
I tillegg er det et vindu involvert ved sengens plass, så målene rundt det påvirker også sengevalgene.


Prisen blir mellom 1000 og 2000,-, alt etter løsning, så kommer madrass i tillegg og evt puter og sengetøy.

Jeg vet ikke om det er plass i rommet til FLAXAoppbevaringsdelen, men hvis det er det løser den nattbordproblematikken. Forhåpentligvis  er møblene på plass før jul. da vet jeg om spesielt en som blir veldig glad <3


Oppbevaring:  15åringen har noen bøker og ting han vil ha på "sin" plass, da må det en form for nattbord, hyller, skap.. til.

Et alternativ til oppbevaringsdelen for FLAXAsengen kan være å henge denne over sengen: (en Brimnes hylle, med et skyvedør du kan gjemme vekk småting og vi kan foreksempel feste en leselampe på denne.) Denne koster 279,-:
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40218078/

Jeg ser også for meg at vi må finne noe hyller til å ha nips på, men det er lett å fylle på med etter de store møblene er på plass :D  Prøver å finne et fint svart-hvitt bilde å ha på veggen. Et litt maskulint og kanskje med et hint av knallfarge, sånn som bildet øverst i innlegget.  Ser for meg et New York skyline bilde, men vi får se.



Hvis alt går som det skal, får jeg tatt noen bilder også.
Imorgen er det tid for målebåndbonansa!