lørdag 26. oktober 2013

Joggemirakler


Jeg jogger. Det er et mirakel. Åh jo da, det er det!


 
Helse helse helse helse helse helse godt liv helse



mindfulness kurset mitt fikk vi i lekse å tenke på ting som gjør oss glade og måter å være snille med oss selv. Jeg elsker å være i god form. Og trening forebygger jo depresjon!?  Følelsen i kroppen av å presse seg gjennom en treningsøkt og roen i kroppen etterpå. Økonomien sier nei til treningssenter og de fleste treningsklassene jeg kunne tenkt meg. (Får skvist inn et yogakurs i høst, men no kondis der) Så da er det meg og naturen. Frisk luft, grusveger og asfalt.







Jeg har hatt et mildt sagt komplisert forhold til jogging. Jeg har ikke genene for å knipe meg gjennom en hel økt.. Du kan lese mintilståelse her. Men det handler om at jeg stort sett tisser ut treningsbuksene to minutter uti økten og da brytes det stort sett i oppvarmingen. Men så har knipe/ikke-knipe øvingen tydeligvis gitt resultater. Jeg har fortsatt uhell, særlig når jeg har infeksjon og forskjølelse, men jeg er i grunn tørr 98% av tiden nå! #tommelopp








Så da har altså jogging  kommet til meg som høstens overraskelse. MEN det er et stort men her. Hvor begynner man? Jeg prøvde meg på en liten joggetur (30 minutter?) og brukte en liten uke på å komme meg. Jeg tok en 5 minutters løpetur og siden jeg ikke følte jeg fikk ”brukt meg”  tok jeg 23 knebøy og 30 mageøvelser. Ehh ja jeg hadde magekramper i to dager etter og var nær ved å tenke at kanskje jeg ikke passer til dette mer. Arhhg




Både naprapaten jeg går til o(g andre jeg klager til.. ) river seg i håret hver gang jeg overdriver. Jeg syns det er dritvanskelig å trene LITT. Hva er litt? I tenårene trente jeg glatt 20 timer i uka, og 5 minutter med situps var hverdags. Nå får jeg magekramper i dagesvis av en fjerdedel.  Det har vært skikkelig vanskelig å finne ut hvordan LITT skal være for min kropp. Litt for meg er nemlig noe annet enn litt for andre. Alt eller ingenting er også en metode som feiler for mitt vedkommende.. En god venn som ikke vet alt om meg klarte ikke å forstå at jeg ikke BARE kunne bli med på ”en enkel fjelltur”. Jeg vil jeg vil! Men å ligge og vri seg i utmattelse fordi jeg har overdrevet.. det har jeg gjort xxx-ganger bare se her..



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Men så, meg og google fant en løsning(jogging for nybegynnere +plan). KK-mila: en plan for å komme i gang, fra 0 joggeerfaring, til å løpe en mil..

"Min versjon" av den du finner på KKs nettsider





Nå lover de vel mye etter min smak.. Følg treningsprogrammet over artikkelen, og kom i ditt livs form!” (den går også videre enn 8 uker men da må du lese mer HER)

Planen er laget av  Ina Garthe  som er kost- og treningsekspert hos KK. KK = Kvinner og klær, det bladet min mor fikk hver måned, sjelden åpnet og la ikke(?) merke til at jeg hadde sniklest?.



Denne uken går jeg i 5 minutter, så jogger jeg i 2, repitert hele 3 ganger. Jeg er nå på uke 2 etter å ha gjort uke en i 3 uker. Kanke gå for fort frem vettu. Var faktisk vanskelig å innrømme for meg selv at jeg må ta det rolig. Og nå som jeg endelig følger programmet skikkelig kan jeg merke at det går fremover og at jeg ikke sliter meg ut. Det er riktig så deilig. hihi  Og jeg tar foreløbig ikke mer enn max 10 knebøy, 10 situps og 10 armhevinger mot et gjerde. Hver mandag. I tillegg til en 90 min yogaklasse hver 14 dag foreløbig.





Nydelige skogen i høstdrakt 




Elsker å ha kommet igang (!) og det føles som jeg må "kjøre med håndbrekket på". Men dette er første gang på åååååå årevis at jeg faktisk merker fremgang uten tilbakeslag pga at jeg tar i for mye. Jeg vet at jeg kan klare det jeg setter meg fore! (helse helse helse)


Xxx kryss fingrene for meg xxX