søndag 9. juni 2013

Ryddeguiden, hvordan angripe et bombet hus 101

Har du en bord fullt av papirer, en rotebod pakket til randen eller en stue oversvømt av leker og voksensynder (halvferdige prosjekter, post, emballasje, klær, hybelkaniner,osv)?


Da har jeg en metode for deg. En som fungerer når du er så overveldet at du ikke aner hvor du skal starte! Jeg har lært av Flylady.net og deler mine erfaringer :) 






Finn frem en timer: Du vil ikke holde på for lenge.

Finn frem en søppelpose og en skoeske eller lignende.

Hvor lang tid vil du holde på? Max 45 minutter per rydderunde! pauser og belønning mellom hver runde er avgjørende for å lykkes over tid.  - tiden deles i tre dvs max 15 minutter per oppgave.

Dette er oppgavene for hver tidsperiode:

  1. Ting som kan kastes, legg de rett i en søppelpose.
  2. Ting som kan gis vekk, legg det rett i en skoeske eller noe annet passende
  3. Ting som skal legges på plass, løp til riktig rom/plass med tingen, og vær rask for å ikke miste fokus ;)

Når du har klart dette, må du belønne deg selv, med noe å drikke eller noe annet som gir deg energi. Du har nettopp gjort et stort innhugg i rotet!






Jeg bruker gjerne 5 minutter på hver av disse oppgavene. Da flyr jeg gjenom huset og plukker så mye jeg kan på 5 minutter. Så bruker jeg ofte et par minutter ekstra fordi jeg har kommet "så godt igang". 


Sånn ser det ut:
              Jeg griper en søpplpose og en timer, setter på 5 minutter; klar ferdig gå! Løper gjennom alle rom og plukker ting som skal kastes. Jeg kaster emballasje, reklamepost, gammelfrukt, kvitteringer, døde blomster. Den dagen jeg er ferdig før timeren skal jeg feire! He he. Så setter jeg posen utenfor inngangsdøra, selv om den ikke er helt full. For å bli skikkelig kvitt den.
              Jeg finner en boks, tar på igjen timeren, klar ferdig løp! Plukker en stygg vase, ubrukt skjerf, for små klær fra jr.skapet, klær jeg ikke har brukt på over et år. Her er det viktig å ha tempo oppe for å ikke drunke tenkene i sentimentale tanker. Ting som gir gode assosiasjoner får bli, negative eller tyngende ting må ut. Jeg gir vekk pynten jeg fikk av en tante i et annet land, som kun står fremme pga pliktfølelse: Ut med den! Tilslytt, setter jeg lokk på boksen. Jeg setter den i garasjen så tar jeg den med neste gang jeg kjører forbi en bruktbutikk.

              Tilslutt er det på tide å sette ting på plass. Timeren startes: 5 minutter i husets mest trengende område? Klar ferdi gå! Jeg plukke bøker i stuesofaen og setter de i bokhylle på barnerommet, jeg plukker hundeleker fra gulvet og legger de i skuffen og hundeområdet, jeg henger opp igjen bilder som er tatt ned, jeg løper med oppvask til kjøkkenbenken, jeg setter stoler sammen med bordet. Jeg setter sko i skohylla. Jeg snubler i en ledning og lokaliserer opphav og finner et annet støpsel til den. STOPP!! Tiden er ute!
             Etter en runde er ikke huset klart for gjester enda, men det har skjedd masse. Nå må kroppen ha veske (fortrinnsvis vann). Jeg tillater meg 5 minutter med bena høyt. Vanligvis synker jeg sammen i sofaen nå. Bedre å gjøre det etter runden, enn før hvertfall
              







Det er viktig å ikke bruke så mye tid at man mister energien, sette seg ned å bla nøye gjennom reklamen eller noe annet som drar tankene avgårde. Kjapp, effektiv rote-elliminering.  Det er viktig å ha noen metoder som virker, som ikke tar knekken på ryddehumøret. 


Hvis noen har sagt at rydding er kjedelig, kan du komme hjem til meg og se meg fly gjennom huset på ryddeoppdrag. Raskt effektivt og morsomt. 







Selv om ikke huset er strøkent etter en runde, med dette blir det en million ganger bedre. Helt objektivt dah