onsdag 5. juni 2013

Leve bærekraftig, verdens miljødag i dag!

Jeg er over gjennomsnittet opptatt av miljø og bærekraft. Jeg har tilogmed tatt miljøetikk som fag på universitetet! Jjjiss, det bor en skikkelig miljønerd dypt inni meg. Jeg valgte å bruke tøybleier når jeg fikk barn og er helt nerdete på bærekraft, økologi og lokal mat.

I 2013 er tema for miljøverndagen fokus på valg av mat.


Utfordringen for meg er energi. Når jeg knapt har hatt overskudd til å lese og gå  tur hver dag. hvor skal jeg finne overskuddet til å lage mat fra bunnen? Jeg kan tenke meg at jeg har opplevd de utfordringene mange har. Hvordan skal jeg være bevist forbruker når, det er så enkelt å være "vanlig".



Løsningen er å ta babysmå skritt. For hvert valg kan jeg og du velge å være litt mer bærekraftig. Et hett tips (for meg) er å handle gaver foreksempel fra ideelle organisasjoner eller lokale grupper.


Før jul var jeg på et kjøpesenter: jeg så kontrasten mellom De store kjedene  og en rekke med bord, der en gruppe for fysisk funksjonshemmede solgte sine hobbyprosjekter. Av prinsipp tvang jeg meg bort til bordene. Jeg ble overrasket over hvor greie de var, klart jeg skravla med de, og hvor utrlig fine til de hadde lagd. Jeg har uansett et par personer på juleshoppinglista mi, som ikke bryr seg så veldig om hva de får. Derfor fikk de i år hobbyprosjekter, istedenfor selvpleie fra Bodyshop eller lysestaker fra kremmerhuset eller hva det nå er.. Hverken bodyshop eller kremmerhuset, er store stygge bedrifter (nåja bodyshop eies jo av nestlé-folkene) men de er flotte bedrifter jeg i utgangspunktet liker. MEN tenk at en lokal gruppe som hjelper lokale, som trenger hjelp, fikk mine penger, istedenfor disse shoppingmaskinene. <3

Mat er et annet tema. Planlegging er nøkkelen der. Det er bærekraftig, økonomisk og uendelig praktisk. Har jeg fortalt dere om kaninene våre?


Årets tema for verdens miljødag er MAT og rester. Les mer her!