torsdag 6. juni 2013

Kniiip! - og andre virkemidler for sterkere blærekontroll

Å jada! Jeg tørr!

Her kommer mitt innspill på Kegel-øvelser, Tena og andre innspill for oss som ikke kan jogge, eller hoppe på trampoline.. eller hva det nå er pga lekkasje.

Nå har jeg født et barn. Men helt ærlig: det var likedan før. Jeg er kanskje ikke den mest plagede i verden. Jeg boikotter jogging og på trampolina unnskylder jeg med et-eller-annet teit. Jeg tar på truseinnlegg hvis jeg tror jeg kommer til å le mye og har alltid med et ekstra truseskift på langtur.

Hvis du er en av de som tenker Å! dette er for mye informasjon Greit nok, da kan du lukke bloggen og finne noe annet og lese. Her er en utfordring jeg har hatt og jobber med. Flaut som bare det.






Kegel eller knipeøvelser har jeg gjort i mange år. Jeg er en av de som nærmest religiøst gjorde det flere ganger om dagen i perioder. Og jeg fant måter der det var beskrevet hvor lenge du skal holde knipen, hvor lenge du skal ha pausen og så videre...   De bare virker ikke på meg. I min familie har dessuten damene arvelig problemer med dette, dvs to generasjoner av kvinner før meg har endt med kirurgiske inngrep av ulik art pga bekkenbunnsrelaterte utfordringer. Dit skal ikke jeg nemlig.



Derfor fant jeg ut at jeg tilpasser meg. Null jogging i min levetid.




Inntill nylig. Nå har jeg funnet en ny øvelse. På engelsk squatting. Altså å sitte på huk. et enkelt søk på google "squat or squeeze pelvic floor" gir masse informasjon. (Kegel "knipe" øvelsen er en styrkeøvelse.) Oppsummert er forklaringen at sterk ikke nødvendigvis betyr effektiv. Altså at bekkenbunnsmuskulaturen er sterk og kort kan gjøre den svakere til å holde på "du vet hva". Logikken, i mitt hode, blir litt som disse bodybuild´erne som har supersterke muskler men som ikke akkurat er utholdne eller bevegelige. Så da får du tøyd og styrket bekkenbunnsmuskulaturen uten å bli stiv.



Jeg vil altså ikke ha en bekkenbunn som en bodybuilder, men mer som en maratonløper eller yogamester. - en som holder ut og som kan tåle litt tøying av grensene. (vil ha!)





Hvordan ser det ut å sitte på huk? Jo, sånn du tisser i skogen. En dame anbefalte å sette seg på huk å tisse i dusjen! Typisk amerikanerne hu å ta den helt ut Hehe!






Ja da, så nå har jeg sittet på huk når jeg tar ting i klesvasken.. når sjangsen og hukommelsen slår inn samtidig. Jeg prøvde meg også på en joggetur, og må nok jobbe mer med saken. Jeg kaster ikke knipeøvelsene helt på dør altså, jeg har bare skjønt at det finnes mer en en metode, og at kanskje jeg må lete andre steder etter min løsning.


At jeg har hatt dårlig selvbilde henger selvfølgelig sammen med at jeg har vond svettelukt, mer kroppshår og (kviser enn resten av slekta)  og nå altså inkontinens light. Yey! Glad jeg har kommet over det værste med stoltheten. Bak hår kviser, lukt og "fukt" finnes et hjerte, rett og slett.



I allefall; din tur! Har du funnet en løsning?