søndag 2. juni 2013

Havrekligrøt

I kveld skulle jeg lage kveldsmat til juniorsjefen. Havregrøt er en av mine favoritter. Økologisk havregryn er i mange butikker, så det er lett å lage 100% økologisk, det er langsomme karbohydrater, fiber- og næringsrikt. Jeg leste at det er rikt på jern, sink, magnesium, E-vitamin, vitamin B1 og enda flere vitaminer og minerale. Vinn-vinn-vinn-v..






I kveld var vi tom. Men jeg fant en pakke havrekli! Enda bedre! Mer av kornet :D



Så da var det bare å koke: 1 og 1/2 dl havrekli, 5 dl vann og 1/4 ts salt i 2 minutter

Alle bilder og dokumentering ble glemt så vi hadd spist en del før vi ble enige om å forevige resultatet:
Min porsjon med jordbær og blåbær

Junior insisterte på å ha druer og jordbær, ingen suksess etter vår smak ;)

Klart vi pynter til kveldsmaten


Havrekligrøt er jo kjempedeilig! vi brukte en halv teskje salt, og for oss var det alt for mye, så skrev en kvart over, tilfelle noen vil prøve. I forhold til vanlig havregrynsgrøt, syns jeg denne var "saftigere" og det var mer "tyggemotstand". Kan tenke meg det er godt med eplemos og kanel også. Hmmm .. Neste gang skal jeg ha rosiner og hakkede mandler oppi. Mmm


 Bærekraft er styrke for kroppen og jorden <3

Jeg syns det er kjekt å tenne telys til kveldsmaten, da markerer vi måltidet og rutinene. Må legge til at jeg er nærmest hekta på diskokula, den er bare så fin, jeg må ha den med i pyntingen hele året. Liker også når kveldssola, treffer den og lager masse prikker i taket. Det er godt å fremheve at naturen og omgivelsene forandrer seg gjennom døgnet også :) dessuten føler jeg at pyntingen blir hakket mindre høytidelig med diskokula henslengt innimellom



Hahaha fant denne flotte artikkelen der det opplyses om at havre tilogmed kan hjelpe menn med sexlivet. Slå den!