lørdag 1. juni 2013

Drikk vann

Vann er livsviktig og helsedrikk #1!


 For meg hjelper vann, forbyggende mot vondt i hodet. Hvis jeg glemmer å drikke kjenner jeg at jeg blir slappere og utover dagen blir jeg susete og ukonsentrert.

Jeg er såå stolt hver gang min kjære kommer på at han kan ta et lite glass vann for hvert glass cola. Da blir det en del.. Og siden jeg er voksen, har jeg fått bestemme at til middag, på hverdager, i vårt hus, har vi kun vann å drikke. Det går greit for tilogmed søtmonsen av en mann.



Ofte gjør isbiter vannet mer fristende og avogtil, smaker vannet pyton. Da er saft bedre. Og jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Saft er stort sett sunnere enn cola, uansett ;)

Trenger du flere argumenter? Lurer du på hvor vannentusiasmen kommer fra?




Månedens vane hos Flylady er: Drikk ditt vann!










Denne artikkelen kopiert fra dinmat.no Har alle grunnene satt i en herlig liste!


10 grunner til å drikke vann

Uten trening og vann, duger ikke helten det grann.
Tekst: Mari Hult Publisert: 30.06.2009 - 02:40


1. Vann motvirker hodepine og slapphet. Kroppen består av 70% vann. Mister du 1% vann risikerer du å miste 10% av yteevnen.

2. Vann renser kroppen. Gjøre det lettere å bli kvitt avfallstoffer. Det gir en sunnere kropp og du vil føle deg bedre

3. Drikk mer når en trener og når det er varmt. Ved høyt aktivitetsnivå må væsketilførselen økes. Vann regulerer kroppstemperaturen. Drikk vann etter tid. Kroppen har væsketap lenge før tørstfølelsen vil gjøre seg gjeldende

4. Vann er med på å opprettholde blodvolumet i kroppen under fysisk aktivitet. Noe som gjør at det er en medvirkende faktor til å øke oksygenopptaket.

5. Muskulatur inneholder mye vann, derfor viktig med rikelig vann også under styrketrening.

6. Drikk vann til maten. Vann renser ganen, fremhever smaken på mat og styrker fordøyelsen

7. Vann fører til økt forbrenning og demper sult følelsen

8. Kroppen trenger 2,5 liter vann avhengig av aktivitetsnivå. Husk at mye væske blir og tilført gjennom maten.

9. Drikk vann til te, kaffe, alkohol. Disse er vanndrivende.

10. Vann er kroppens drivstoff. Det styrker kroppens kjemiske prosesser og reparerer, vedlikeholder og fornyer celler.



 Ta deg et glass davel ;)