fredag 28. juni 2013

Balkonghagen

Midt i juni var mine tomatplanter fortsatt under 20 cm høye, og både salatplantene og redikkene, for små til å spise. Vell.. jeg plukte halvparten av salatene og puttet de i en salat jeg lagde til lunsj.. en stusselig porsjon!








så jeg måtte ta tak i plantesamlingen hvis jeg hadde tenkt å få noe å høste!



Løsningen ble å dra en tur til den beste planteskolen jeg kan komme på ;D Stend jordbruksskole! Og jeg ble ikke skuffet. Der hadde de sånne plastbeger som vi har jordbær i, til å legge småplanter i; salater, rotplanter, oooohhh. de harr flere typer tomater, squash, agurk, rabarbra, og selvfølgelig blomster. Jordbær hadde de ikke, så jeg fikk svippet innom en plantasjen (og ble skuffet over plantekvaliteten, menmen). 




Jordbærene bor i en kasse med noen blomster ved siden av det som forhåpentligvis blir salat!




Mitt skuuup 
  • en solbærbusk 40,-
  • en squashplante 25,-
  • en tomatplante 25,-
  • rosa småblomster 2 x27,-
  • en blå blomst 49,-
  • En pakke kompostjord
  • en 6 pk jordbærplanter 99,-
 
Solbær 40 ,-





tanken er at blomstrene skal lokke til seg humler og småinsekter for å pollinere plantene våre. Vi bodde før på grensen til skogen, men i løpet av de to siste årene har stedet blitt asfaltland, så vi må mate og lokke humlene! Har du hørt at flertallet av humleartene er utrydningstruet!! Har disney-filmene blitt virkelige? Erdetmulig!?







Potten med solbær og rosa småblomster har også fått selskap av en reddik og en hodesalat :) Vi får se hva det blir å høste her!







Siden det allerede er en uke siden jeg tok de første bildene til dette innlegget, må jeg dele squashplantens utvikling fra i dag!
en deilig, stor og gul blomst! synd at jeg ikke er den som skal vanne den de neste dagene. Forhåpentligvis får vi flere :D








Dette er dagens dose dagens galskap *knis* og god natt!