fredag 14. juni 2013

Naprapat


DAG 26 
Favorittproduktet ditt akkurat nå


NAPRAPAT

He he, det er jo ikke akkurat et produkt, men de leverer et. Behandling! Ohhh. Jeg er fortsatt rar i kroppen etter i går, men gleder meg over å ha gode utsikter for fremtiden.





Det er helt utrolig hvor mange vondter i kroppen som kan forklares med muskel og skjelettplager.


Utrolig pene lokaler i en Sandviksbod i Bergen



Naprapat er et slags alternativ til fysioterapi. Det har vært offentlig godkjent som helsepersonell med autorisasjon i svarige og Finland siden 1994! Norge burde snart våkne og følge etter.


HVEM: Naprapati ble grunnlagt av Dr. Oakly Smith i 1907. Han var i utgangspunktet kiropraktor, men i søken på mer kunnskap begynte han å studere fagene anatomi, fysiologi og disseksjon på universitetet i Iowa.
HVA: Naprapati betyr "å korrigere årsak til lidelse". Det er satt sammen av det tsjekkiske ordet ”napravit”, som betyr å korrigere og det greske ordet ”pathos”, som betyr lidelse. Naprapati er en av flere retninger som i Norge er klassifisert blant manuelle behandlingsformer innenfor alternativ behandling.
NÅR: De første Naprapatene i Norge tok sin utdanning på 1980-tallet. I dag jobber det cirka 360 naprapater i Norge. Antallet har mer enn doblet seg siden 2007.
TEKNIKKER: Naprapater bruker ulike behandlingsmetoder der leddspesifikke teknikker i form av manipulasjon og mobilisering kombineres med ulike typer av muskelbehandling. Eksempler kan være tøyning av muskler, behandling av triggerpunkter og massasje.
GODKJENNING: Helsedirektoratet og Helse- og omsorgsdepartementet behandler for tiden naprapatenes søknad om å få bli autorisert som helsepersonell. I Sverige og Finland har naprapater vært autorisert som offentlig helsepersonell siden 1994.
(Kilde: Wikipedia, Norges Naprapatforbund)





Leter du etter en god fysioterapeut/kiropraktor/massør/naprapat/whatever, i Bergen, som fikser ditt problem? Da tror jeg disse kan hjelpe deg også! HMSnaprapatene har ikke skuffet meg. Gullmedalje og masse skryt. Og hvis dette inlegget hadde vært sponset hadde jeg sikkert skrytt enda mer (går det an?).



Jeg er ingen ekspert, jeg har kun egne erfaringer, og nok av de, på emnet. Men det jeg kan si er at denne naprapaten har en personlig egnethet, som gjør de spesielt flinke. Jeg har gått til to andre naprapater, en fysioterapeut, en kiropraktor, en osteopat, to idrettsfysio/massører, minst fem akupunktører  (hvorav to har nådegave!) og gud-vet-hva de siste 12 årene. Muskler og meg ..jada.  Og min erfaring er altså at metoden er nærmest underordnet personlig forståelse og egnethet. Noen bare skjønner problemet, andre prøver å få deg til å passe inn i literaturen og behandler nærmest i blinde..







Angåenda det å søke om offentlig autorisasjon, måtte jeg søke på Helsedirektoratet sider for å se om jeg fant noe. Å grøss. En grov forkorting: Autorisasjonsreglene ble endret i 2001, i 2003 fikk alle nye søkere (osteopati/naprapati/homeopati/akupunktur) et felles avslag fordi loven ikke hadde vært gyldig i 3 år enda. I 2007 ble loven revurdert. I 2008 ble loven funnet å være god nok. I 2009 sendte Helsedirektoratet ut brev og spurte om søkerne ville bli vurdert på nytt. Da må de i så fall sende inn nye søknader, det kan være samme, samme med tillegg, eller nye søknader. Så i 2012 finner jeg spor av at behandlingen er i behandling. I 2013 er fortsatt ikke endelig avslag/godkjenning å finne, for meg hvertfall(?). Oh byråkratiet...







gru-gleder meg til neste behandling og gleder meg til resultatet!



30 DAYS CHALLENGE!