lørdag 18. mai 2013

Huskelistelasten


Jeg er ikke alene! Listeskriverne er mange. Noen er flinkere enn andre å ta listeterapien til neste steg. Her vil jeg lære deg noe nytt!? Kanskje? Fikk meg en oppvåkning selv hvertfall ;)

Å skrive en liste er terapeutisk. Når det er masse å huske. Når tingene floker seg i hjernen, panikken lammer kropper og i fjor kom migrenen ganske kjapt. Nå får jeg heller spenninghodepine. Mye bedre, men helt forferdelig. Eller noen dager ser jeg på dr.Phil eller noe om noen som kjører lastebil, heller enn å begynne på en uendelig liste gjøremål. Som sururururrer inni hodet. Det er ikke mulig å prioriterer når alt virker like viktig samtidig.

Her kommer listene inn. Skrive ned alt. Ofte fyller jeg et A4 ark med alt jeg skulle gjort, må huske, tenker på, drømmer om. Ting jeg må betale, skjekke kontoen, må ringe, husk å poste brevet.. Lage middag, må dusje før ** imorgen, barbere leggene... Ting jeg lengter etter å få gjort.




Det deiligste av alt er en sånn liste som dette:


Tema først. Kort forklarte oppgaver. Og viktigst av alt. ALT merket av (nesten) som utført.. gahh.. noen ganger ser jeg på gamle lister og så føler jeg meg mislykket fordi jeg måneder senere, fortsatt ikke har hengt opp hyller i uteboden. Ikke har jeg gått gjennom sommerklærne. Ikke fikk jeg ringt til lånekassen om BSUgreiene jeg lurte på. Og så bruker jeg det mot meg selv. Ikke er lista bra nok skrevet engang. En dum stemme inni meg, sier at lista er et slags bevis på, at jeg har masse gode hensikter, men ikke evnene til å gjennomføre.



Lista kan brukes sånn som dette: Skriv ned alt som raser i hjernen og skaper kaos. Tøm hodet fullstendig, bare for å få fred og oversikt. Så oppsummerer du, hva må jeg gjøre nå, etterpå, seinere. Hva er ikke viktig. Lag en liste for det neste kvarteret eller timen. Jobb gjennom det viktigste. Resten av det som surret i hodet står nedskrevet. Ingen trær faller ned fordi vi glemte eller huskte noe.

Jeg fant en liste med masse bra på. Der hadde jeg haket av på, gå tur med hunden, betale barnehagen og lage middag. Tre ting jeg hadde gjort uansett. De andre tingene på lista var utdaterte. Hver dag forandrer seg. 

Hva vil jeg si? Jo, det er ingen grunn til at du og jeg skal være sinte på oss selv, for alt vi ikke har gjort. Å finne ro, ved å få tingene ut av hodet, er bra i seg selv, det er ofte nok. Så kan vi gjøre det vi må. Problemet, når vi tenker slemme tanker om oss selv, fordi vi ikke kan huke av alt fra listene våre. eller fordi vi ikke lagde skikkelig middag den dagen. Eller hva det nå er vi ikke gjorde godt nok.Problemet er perfeksjonisme. Vi sier til oss selv at halvveis ikke er bra nok. Men det er feil. Å støvsuge halv stua, er bedre enn å ikke støvsuge. punktum finale.

Å rydde halvveis er en velsignelse for deg og ditt hjem. Delvis er supert. Dessuten er det enklere å gjøre litt til, når man har kommet igang. vær snill med deg selv. Så får du gjort først litt, så litt til og så får resten komme neste gang det når opp på lista :D



Takk til Flylady.net for å lære meg å sette pris på min innsats akkurat som den er, helveis, halvveis eller mikroskopisk. jeg lover å fortsette å prøve. lite er mer enn ingenting. litt er også en velsignelse. jeg skal fortsatte med babyskritt mot målet!