torsdag 23. mai 2013

DIY kosemadrass

Dere, nå når varmere dager nærmer seg, skal jeg dra med meg denne på terrassen og trappa. For den er så deilig :)
Bilde lånt fra Southern Disposition






Det hele begynte da jeg lette etter idéer for å gjøre juniorens etasjeseng litt mer spennende. Den er akkurat sånn halvhøy som på bildet over. Jeg har lagd gardiner, men gardinstanga faller ned stadig, det er mørkt der og han vil heller være i stua. Det var min motivasjon hvertafll. Bloggen Southerndisposition.blogspot.com har også laget det så jeg fulgte hennes oppskrift. Her er metoden jeg endte med å bruke :)


Først sneglet jeg meg gjennom 1,6 km  IKEA..

Kom jeg meg hjem med 4 av de billigste hodeputene. Syns å huske at de kostet 9 kroner per stykk. Husker jeg feil, god pris!(kanskje jeg kan bytte ut noen av de gamle putene våre, *aha*) Iallefall :)
Fant et gammelt dynetrekk i en boks på loftet. Et glatt og mykt stoff som fortsall har fin farge.

Utålmodig bretter jeg det ut, gidder ikke å stryke, og legger på en pute som målehjelp. Nå skal dynen klippes ca midt på på langsidel. Vi skal ha en madrass som blir like lang som dynen er. Klipper 2 cm fra der jeg syns puta slutter på den ene siden. Snur og klipper tilsvarende på den andre side. Dette høres kanskje helt erkelig ut så ser om bildene forklarer bedre?!




Da ender jeg opp med to lange biter som ved siden hverandre ser omtrent sånn ut :





Det er meningen at den ene siden skal være ca like bred som en av putene vi bruker..




Sånn ser det ut når jeg ruller den sammen:








Så skal jeg sy! Frem med maskina:






Jeg har ikke et bra sted for sytråd, så i dag var dette den eneste jeg fant. Blått stoff og beige tråd går helt fint sammen ;)






Så tar jeg den av de to klipte kantene som er bredest og syr inn, så den ikke skal rakne:






Mens jeg holder på med det oppdager jeg at jeg har valgt å bruke den siden av dynetrekket som har hull til å putt inn dynen.. Og det har raknet, blitt sydd og raknet igjen..

Da blir min neste oppgave å sy det hullet.. en oppgave du sikkert slipper å gjøre!






Resultatet av sammensydd dynetrekkhull:





Neste oppgave er å lage en "lomme". Da syr jeg den bredeste biten inn mot seg selv, så sidene blir like lange. Skjønner? Jeg syr kun på endene så får man en sånn brettekant som det er på mange putetrekk, så ikke putene faller ut av trekket vettu? Sier kanskje dette bildet deg noe:


  eller dette? 

 JEg burde ha tråklet over den andre klippekanten, men gjør det nå:







Så legger jeg hele stoffet ut på gulvet og strammer til. Det kan minne om et enormt putetrekk med hullet på langsiden. Neste steg er å markere midten med noe nåler, klappe stoffet litt flatere og å feste noen nåler sånn at stoffet ikke sklir. så syr jeg tre linjer på tvers av stoffet!







Nå begynner prosjektet å bli gøy, vi tar ikke bilder og junior bare må hjelpe å stappe inni puter:




haha    superdyret skjønte tegninga med en gang, og før jeg har rukket å skjekke at bildet ble greit, har han inntatt hvilestilling:





det ville ikke junioren være med på, så superdyret ble dyttet ut (uten å ta det som avvisning akkurat) og testet herligheten selv:





Vi er kjempefornøyd. Min forvirrede mann lurer nok på hva vi skal med den shvære dingsen vi lagde.. helt ærlig skulle den under juniorens seng, men den har vært i sofaen og de fleste andre steder. Superdeilig :D