mandag 27. mai 2013

Dahlia

Det fine været i det siste har gjort hagegalskapen min værre.








I høst planla og plantet jeg noen-og-hundre løk i min svigerinnes blomsterbed. Krokus og snøklokker har blomstret, nå er det tulipaner og påskeliljer som skal stråle i ukene fremover. Jeg har allerede abstinenser for hva som skal blomstre i sommer og høst. Siden jeg ikke kan okkupere andres bed, må jeg drømme for den gang jeg skal ha mitt eget. Jeg skal ha dahlia. Dahlia opp og ned i mente. Helt ærlig: de er nyydelige!

















Jeg syns i grunn de fylte dahliaene kan minne om peoner. Peoner kan stå ute i vinterfrosten, så de er enklere sånn sett. Jeg tror det tar flere år før de blomstrer skikkelig, når de er plantet. Heldigvis holder jeg på å lære om peoner, ettersom svigerinnens hage har to sånne :D









De tåler ikke vinterfrost og må graves opp og lagres kaldt om vinteren. Men de er verdt det. På norsk kalles de georginer. de finner i masse varianter, fylte, enkle, og herlige fargevarianter. I fjor fant jeg en potte med dyp-røde, fylte dahlia til 50 kroner på mestergrønn og klarte ikke gå forbi. De døde trolig i garasjen i vinter. Men jeg skal la de stå i en potte med sommerblomster, så får vi bare håpe. Uansett skal jeg jakte på nye typer den gang jeg får meg hage :D















Dahlia fikk sitt navn etter og av Carl von Linnés lærling Anders Dahl. På hebraisk betyr det "kvist". Det er herlig å overgi seg til en hobby! *retten og sletten godt for mentalhelsa mi*




Alle bilder her er lånt fra google.no søk på dahlia :)