mandag 20. mai 2013

Bønnespiring

En oppskrift på bønnespirer.


I går så jeg de på Coop´en, 29,- for en liten boks med ferdige spirer. sunne, næringsrike, fiberrike.  Jeg syns de er litt bitre og friske. Stort sett bruker jeg de på skive, med leverpostei, til middagen, feks som eller i salater og så putter jeg de i smoothien.

Jeg spirer selv. I syltetøyglass.

Dette trenger du for å lage et spireglass:

Syltetøyglass, noe spist, noe tungt og hardt
 Jeg brukte en stein og et skruhjern, for det lå i nærheten i dag. egentlig kunne jeg sikkert ha brukt en hammer og en syl.

Så det jeg gjør er å lage masse små hull fra innsiden av lokket. Gjerne over en plankebit eller noe, så du ikke lager hakk i spiserbordet ;)


Da blir lokket "glatt" på innsiden, så ikke vi skader spirene. Det er hvertfall det jeg tenkte. Har ikke prøvd å lage de andre veien, så vet ikke om det er så nøye.



Herlig:


Så er det bønnetid!! disse har jeg kjøpt på den lokale helsekostbutikken for noen å 30-kroner:


Fine bønner:

Fyller på en rasjon i glasset: (viktig å ha god plass ettehvert som de vokser)
Dag 1, søndag


Så  lar jeg de bli skylt og plasserer de i glass-skapet på kjøkkenet, dekket i vann. de må ligge i 8-10 timer har jeg lest for å starte spiringen. Setter de i glass-skapet på kjøkkenet rett før jeg legger meg, for det er det første steden jeg ser om morgenen for å ta meg et glass vann. Praktisk!?

Dag 1 og 2


Neste dag skuller jeg de og setter de tilbake. Det gjør jeg igjen kanskje to ganger om dagen (morgen og kveld) og minst en gang. Dagen etter møter disse spirene meg! :

Dag 3

Dag 3



Dag 4
 Her dag skyller jeg de og rister ut det meste av vannet :)
Dag 5, torsdag møter disse meg :)



Da har den lille mengden med bønner, nesten fylt glasset:

Jeg lar de stå denne dagen i dagslys. Da får de små blader, akkurat som om de har lyst å fortsette veksten. Det er fasinerende at bønnespirene ved hjelp av vann og litt lys, mangedobler næringsverdien sin!