søndag 19. mai 2013

Favorittmaten min, frukt&grønt

DAG 7:
Favorittmaten din


SALAT 

-->

Yess it´s true, jeg er spiseforvirret. Jeg liker frukt og grønt. Skulle ønske jeg hadde energi til å være vegetarianer, hvertfall innimellom. Jeg elsker salat. Frukt salat, lunsjsalat og middagssalat. Jeg er hun som, på grillingen i dag, spiste masse salat med bernaissaus på. Jupp, da vet du det
 



Flere av de norske yndlingsbloggerne mine skriver om mat : comeclean.no og passionforbaking.com.  En for helseblogg og en kakeblogg. Har du noen tips til gode mat(/helse)blogger?
 

Dessverre strever jeg med å få sultfølelse, eller å lytte til kroppen. Når jeg var liten valgte min mor en dag å ikke gi meg mat. Hun satte fem et herlig fat med frukt på stuebordet for å skjekke om jeg hadde sultfølelse. Langt utpå dagen sa jeg ”jeg tar meg en banan, jeg, mamma”.  Så sultfølelsen fins. Ikke rart jeg er rar: når jeg ble testet på den måten. Helt ærlig spør jeg sjelden mitt barn om han er sulten. Når det er frokost må han være tilstede, mat blir servert på tallerkenen hans. Og så får han skryt når han spiser. Det funker på han. Jeg hadde aldri latt være å gi han mat for å teste!? Hmm. Mister evnen til å trykke mat ned i halsen (spise) når jeg er stressa med de andre spisegjestene. Som på julaften med kranglefanter. Kanskje det er derfor jeg elsker lunka mat og matrester? Da kunne jeg snike meg inn til matrestene etter ”festen/middagen” og spise i fred. Når jeg gikk gravid med jr. hadde jeg enda mer ekstrem trang til å spise grønnsaker og frukt også.

 http://www.meny.no/PageFiles/16508/MainImage.jpeg

En salat kan forresten bestå av for eksempel grønne blader, hodekål(det min mann tror salat er), pinjekjerner, avokado, gul paprika, reddik, gressløk, oregano, balsamicoeddik, hampfrø, spirer og sukkererter.

 http://www.oacptoday.org/wp-content/uploads/2012/07/salad.jpg

Jeg digger sokrates som sier ”min mat er min medisin”. Hos meg er det : min salat er min medisin.


Imorgen skal jeg endelig legge ut forklaringen på hvordan jeg gjør når jeg spirer feks bønnespirer! Yey! Debora, this is for you <3
http://helenswoodenspoon.files.wordpress.com/2009/11/southwestern-salad.jpg30 DAYS CHALLENGE!